Vanaf de bovenbouw van de basisschool moeten leerlingen steeds meer lezen-om-te-leren. Dat impliceert dat leerlingen vaardiger moeten worden in het maken van samenvattingen en dat ze heldere teksten kunnen schrijven over het gelezene. Tegelijk blijkt uit onderzoek dat het filteren van hoofdgedachtes uit een tekst, het opstellen van een samenvatting of het schrijven van een informatieve tekst nog niet zo eenvoudig is. Tijdens deze workshop worden concrete handvatten gegeven vanuit het promotieonderzoek die kunnen helpen om de instructie over het begrijpen, samenvatten en schrijven van informatieve teksten kan versterken.

Deze masterclass wordt verzorgd door:

Dr. Suzanne Bogaerds-Hazenberg werkt als onderzoeker op het gebied van effectief taalonderwijs. Met een achtergrond in onderwijskunde en linguïstiek onderzocht zij tijdens haar promotieonderzoek of leerlingen via aandacht voor tekststructuur vaardiger worden in het begrijpen en samenvatten van informatieve teksten. Momenteel onderzoekt ze aan de Radboud Universiteit de implementatie van close reading en organiseert ze via leesonderwijs.com studiedagen voor leerkrachten, onderwijsadviseurs en uitgevers om haar wetenschappelijke kennis ook rechtstreeks met de praktijk te delen.