Kansen voor schriftonderwijs binnen het leergebied Nederlands in het po, vo en op de pabo

  • In de recent gepubliceerde conceptkerndoelen voor po en onderbouw vo speelt schriftonderwijs, ofwel leren schrijven met een leesbaar handschrift, een rol in meerdere kerndoelen binnen het leergebied Nederlands.
  • In het huidige proces van herijking van de kennisbases voor de pabo verdwijnt de zelfstandige kennisbasis Handschriftonderwijs & Schrifteducatie en valt het vak onder de kennisbasis Nederlands.
  • Er worden stappen genomen om een formele leerlijn voor schriftonderwijs op te stellen voor het po.

In deze sessie verkennen we samen wat al deze ontwikkelingen betekenen voor schriftonderwijs op de basisschool. Welke kansen biedt de plek binnen het leergebied Nederlands? Op welke manier kan leren schrijven op de basisschool gekoppeld worden aan andere onderdelen van het taalonderwijs? Wat moeten aankomende leraren zeker kennen en kunnen op het gebied van schriftonderwijs?

Deze workshop wordt gegeven door:

Ilse van der Palen

Ilse van der Palen is werkzaam als docent schriftonderwijs aan pabo Hogeschool De Kempel in Helmond en als zelfstandige met Helder Handschrift. Ilse studeerde af aan de Radboud Universiteit, master International Business Communications. Zij volgde daarna een reeks programma’s aan hoger onderwijsinstellingen, waaronder de post-hbo opleiding tot Opleider Handschriftonderwijs en Schrifteducatie aan de IPABO. Momenteel maakt ze deel uit van het kernteam Nederlands voor het proces rondom de herijking van de kennisbasis voor de pabo.