Leren om te Schrijven en Schrijven om te Leren

Deze zesde conferentie over effectief en samenhangend schrijfonderwijs pakt urgente aandachtsgebieden op, voor het optimaliseren van schrijfvaardigheid in het primair- en voortgezet onderwijs.

Binnen de huidige onderwijsontwikkelingen, zijn kansengelijkheid en het deel kunnen nemen aan de (digitaal) geletterde maatschappij belangrijke pijlers. Het domein schrijven staat aan de basis van taalvaardigheid en de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen. Schrijven is een wezenlijk onderdeel van de basisvaardigheden. De sterke opkomst van generatieve AI en schrijvende chatbots zoals ChatGPT, hebben allerlei effecten op het schrijfonderwijs.

  • Een goede schrijfvaardigheid ondersteunt het leren en vorming van de persoonlijke identiteit

Het structureel inzetten op schrijfvaardigheid is goed voor taalvorming, verbetering van digitale geletterdheid, fijne motoriek, kennisontwikkeling en burgerschap bij leerlingen. Alles wat je leest, is ooit door iemand opgeschreven. Toch blijkt schrijven veelal onderbelicht en in de schaduw van leesonderwijs te staan.

  • De basis voor goed schrijfonderwijs staat momenteel onder druk

De Onderwijs Inspectie stelt onlangs vast dat een op de zes scholieren in de tweede klas van het voortgezet onderwijs het schrijfniveau basisschool niet behaald. Daarbij blijkt verder dat schrijven niet alleen moeilijk te onderwijzen en te beoordelen is, maar ook lastig te organiseren is in de klas. Optimalisering van de vakdidactiek bij leerkrachten inclusief verbetering van de leerstrategie is gewenst, om kennis over dit belangrijke taaldomein effectief over te kunnen brengen.

  • Voor een goede schrijfvaardigheid is een essentiële rol weggelegd voor het onderwijs

De geactualiseerde kerndoelen geven vorm en richting, aan effectief en samenhangend schrijfonderwijs. Momenteel wordt ook de Kennisbasis Nederlands aangepast, waarbij schrijven hernieuwd wordt geïmplementeerd in de lerarenopleidingen.

Veel scholen willen dan ook met het verstevigen van de basisvaardigheden, het schrijfonderwijs een kwaliteitsimpuls geven. Hoe creëer je een samenhangende leeromgeving waarin iedere leerling een goede schrijver kan worden?

  • Zet in op schrijfvaardigheid binnen het primair en voortgezet onderwijs

De conferentie Schrijfonderwijs biedt het primair en voortgezet onderwijs een boeiend en leerzaam dagprogramma, dat zich specifiek richt op schrijven binnen het leren van vandaag en morgen. Leren om te Schrijven en Schrijven om te Leren. Deze specifieke kennis- en netwerkdag bundelt met Leren om te Schrijven en Schrijven om te Leren als overkoepelende thema, essentiële voorwaarden voor effectief en samenhangend schrijfonderwijs.

De interactieve opzet van het dagprogramma in combinatie met een zorgvuldig gekozen mix van gerenommeerde wetenschappers, aansprekende vakexperts en vooruitstrevende ervaringsdeskundigen, bieden dé unieke gelegenheid voor een hoogwaardige kennisdeling op specifieke onderdelen van dit belangrijke vakgebied. 

Deze kennis- en netwerkdag is interessant voor onderwijsprofessionals en beleidsmakers die actief aan de slag gaan met de implementatie van schrijfvaardigheid

  • Primair onderwijs PO: groepsleerkrachten, schriftspecialisten, bouw- en taalcoördinatoren, interne en ambulante begeleiders.
  • Voortgezet onderwijs VO: Sectievoorzitters Nederlands, Neerlandici, mentoren, begeleiders en onderwijskundigen.
  • MBO en pabo studenten, lerarenopleiders, studenten handschriftonderwijs en schrifteducatie, onderwijsassistenten.
  • Taal en onderwijs: directieleden, beleidsadviseurs, lerarenopleiders, NT2 docenten, curriculumontwikkelaars, paramedici, methodemakers, onderwijskundigen, uitgevers van lesmethoden, toetsexperts, onderzoekers en leveranciers, instanties en brancheorganisaties onderwijs en taal.
  • Ontdek het interessante en leerzame dagprogramma!