Dyslexie, de hersenen en vroege signalering van leesproblemen

Vloeiend kunnen lezen is niet alleen belangrijk op school, maar ook in het dagelijks leven. Bij dyslexie zien we een hardnekkige leesachterstand. Het lezen verloopt moeizamer en minder vlot. Er zijn veel factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van leesproblemen/dyslexie. In deze interactieve lezing bespreken we dyslexie, leesontwikkeling en de hersenen. Daarnaast kijken we naar nieuwe methoden om leesproblemen eerder en beter te kunnen voorspellen, en volgt een interactieve discussie over implicaties voor het produceren en verbeteren van geschreven tekst.

Deze kennissessie wordt gegeven door:

Milene Bonte
Professor Cognitive Neuroscience of Language and Literacy Development

Mijn expertise als cognitief neurowetenschapper ligt op het gebied van taal- en hersenontwikkeling bij kinderen met en zonder leesproblemen (dyslexie). Samen met mijn team (https://mbic-languagelab.nl/) onderzoek ik hoe we individuele verschillen tussen kinderen kunnen verklaren en voorspellen. Ons doel hierbij is om betere preventieve (lees)ondersteuning mogelijk te maken en daarmee gelijke kansen te stimuleren. Ik ben lid van o.a. de KHMW, de raad van bestuur van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD), en coauteur van het protocol dyslexie diagnose en behandeling (PDDB3.0).